Projekt edukacyjno - profilaktyczny
„Razem łatwiej”

 

Nowy rok szkolny rozpoczęliśmy od realizacji projektu edukacyjno – profilaktycznego „Razem łatwiej”  skierowanego do uczniów klasy VI i VII oraz klas III gimnazjum. Pierwsza część projektu obejmowała trening umiejętności społecznych pod kierunkiem doświadczonego psychologa Pani  Joanny Bielan.To jednak, co pobudziło uczniów do aktywności i zaangażowania to trenowanie zachowań asertywnych w warunkach klasowych. Odgrywanie scenek rodzajowych, kiedy należy odmówić najlepszemu nawet koledze i nie stracić jego przyjaźni, pod kierunkiem Pani Joanny Lisner było bardzo atrakcyjną częścią zajęć.

(ZOBACZ GALERIĘ)

 

15

Druga część projektu to zajęcia ze znanym uczniom terapeutą Panem Adamem Nykiem. Prowadzący w opinii uczniów jest specjalistą, który „wie, co mówi”. Tak było i tym razem. Wszyscy uczniowie z zainteresowaniem słuchali prowadzącego włączając się do dyskusji, zadając pytania. W opinii uczniów – odbiorców projektu warsztaty były ważne, potrzebne i wartościowe. Pan Adam spotkał się także z rodzicami naszych uczniów rozmawiając na temat „Rodzina – inicjator, realizator, współuczestnik – w profilaktyce.

Należy wspomnieć, że w ramach realizacji projektu ważną częścią na Festynie Jesiennym, który odbył się w naszej szkole w dniu 24 września były konkursy dla dzieci i ich rodziców, quizy, zabawy sprawnościowe. A wszystko zakończone nagrodami dla uczestników.
Serdecznie dziękujemy naszym Gościom.
 

Oddajmy głos uczniom, którzy o projekcie napisali:

„Na zajęciach nauczyłam się przede wszystkim asertywności. Najbardziej podobało mi się odgrywanie scenek, można było najwięcej zrozumieć. Natomiast na zajęciach z Panem Nykiem zrozumiałam, że narkotyki nie są potrzebne, aby się dobrze bawić. Zdałam sobie sprawę, ile można przez nie stracić (przyjaciół, a przede wszystkim zdrowie). Warsztaty bardzo mi się podobały. Chciałabym, aby było ich więcej, ponieważ dają dużo do myślenia”.

Ilona Witak, klasa III B

„Na zajęciach nauczyłam się, jak skutecznie odmawiać, poznałam wiele zasad asertywności. Panie bardzo dobrze wytłumaczyły wszystko, co najważniejsze (…) Natomiast na zajęciach z Panem Adamem dowiedziałam się co zrobić i jak się zachować, gdy ktoś z moich bliskich zacznie się uzależniać. Zrozumiałam też, że narkotyki ani jakiekolwiek używki w żadnym stopniu nie pomogą niczego rozwiązać, a wręcz wszystko pogorszą i wprowadzą w okropny stan nie tylko fizyczny, ale także psychiczny. Pan wszystko idealnie wyjaśnił.”

Barbara Leśniak, klasa III B

„Na pierwszych zajęciach uświadomiłem sobie, jak trudna może być umiejętność asertywności. Na drugich zajęciach poruszony został temat alkoholizmu i narkotyków, o którym w naszym środowisku nigdy nie za wiele informacji.”

Miłosz Tomczak, klasa III B

„Na zajęciach dowiedziałam się, jak być asertywnym, jak się tego nauczyć oraz jakie są skutki zażywania narkotyków. Myślę, że warto uczestniczyć w takich zajęciach, ponieważ temat ten ciągle powraca w mediach i pojawiają się coraz to nowe problemy z nim związane.”

Ola Wolska, klasa III B

„Zajęcia dostarczyły mi wiele informacji o korzystaniu z narkotyków i alkoholu, o uzależnieniu, jego przyczynach, konsekwencjach”.

Dawid Balikowski, klasa III B

„Moim zdaniem zajęcia tego typu są przydatne dla ludzi w młodym wieku. Nauczyliśmy się, że warto być asertywnym, nie bać się wypowiadać własnego zdania. Dowiedzieliśmy się też nad czym jeszcze warto popracować w naszym zachowaniu.”

Oliwia Traczyk, klasa III A

„Zadania, które wykonywaliśmy były bardzo ciekawe. Nauczyły mnie jak postępować, jakich gestów unikać, aby mówić i wyglądać na osobę zdecydowaną, potrafiącą odmawiać w różnych sytuacjach. Takie zajęcia są potrzebne młodzieży. Szczególnie w tych czasach, kiedy dostęp do używek nie jest żadnym problemem”.

Julia Sobczak, klasa III A

„Moim zdaniem zajęcia z panią psycholog były bardzo interesujące i ciekawe. Dowiedziałam się na nich, w jaki sposób reagować na rzeczy dziejące się wokół mnie. Zajęcia z Panem Adamem jak zawsze były interesujące i przedstawiały sytuacje, na które wszyscy jesteśmy narażeni. Mam nadzieję, że takich projektów będzie więcej.”

Weronika Włodarczyk, kl. III A

„Warsztaty zarówno pierwsza, jak i druga część dały mi sporo do myślenia, a także utwierdziły mnie w przekonaniu, że branie narkotyków nie jest warte mojego zdrowia oraz życia.”

Wiktoria Lenart, klasa III B

„Moim zdaniem zajęcia były potrzebne. Dużo mnie nauczyły, przede wszystkim tego, że jak się czegoś nie chce, to trzeba odmawiać. Nie należy kierować się tym, co robią inni, tylko własnym rozsądkiem.”

Kamil Bąk, klasa III B

W opinii młodszych uczestników:

„Zajęcia były bardzo przydatne. Pomogły dokonywać mądrych wyborów. Najbardziej podobało mi się odgrywanie scenek, kiedy jedna osoba zachęcała do złych rzeczy, a druga odmawiała w sposób asertywny, bez agresji”.

Weronika Łukasiak, klasa VI

„Moim zdaniem warto było skorzystać z zajęć. Z Paniami Joasiami omawialiśmy zachowania asertywne, agresywne i uległe. Odgrywaliśmy też scenki”.

Olga Gielecińska, klasa VI

„Zajęcia były bardzo przydatne. Można było się wielu rzeczy dowiedzieć o uzależnieniach. Teraz wiemy, jak się zachować w sytuacjach,  w których nie chcielibyśmy się znaleźć. Mam nadzieję, że takich zajęć będzie więcej.”

Patrycja Brzezińska, klasa VI

„Zajęcia bardzo mi się podobały (…) Nigdy w ten sposób nie myślałam, że w parę minut można zniszczyć swoje życie na zawsze (…) Zapamiętam to na długi czas”.

Kinga Pawlak, klasa VI

Tekst: Marta Gaszczyńska – Płuciennik

           pedagog szkolny

W tekstach uczniów została zachowana oryginalna pisownia.