Kilka słów o ćwiczeniach logopedycznych

W czasie terapii logopedycznej prowadzone są ćwiczenia ortofoniczne, które można podzielić na ćwiczenia wstępne:

  • oddechowe,
  • fonacyjne,
  • usprawniające aparat artykulacyjny,
  • rozwijające percepcję słuchową,
  • oraz ćwiczenia właściwe - artykulacyjne.

Ćwiczenia ortofoniczne pozwalają dzieciom z różnego typu dysfunkcjami, przezwyciężyć występujące nieprawidłowości. Celem ćwiczeń oddechowych i oddechowo-fonacyjnych jest kształtowanie prawidłowych nawyków oddechowych w czasie spoczynku i mówienia.

Ćwiczenia fonacyjne są prowadzone w sytuacjach:

  • gdy konieczne jest zlikwidowanie napięcia mięśni krtani i gardła,
  • modulowania siły natężenia głosu,
  • modulowania wysokości głosu.

Ćwiczenia usprawniające aparat mowy obejmują:

  • usprawnianie warg i policzków,
  • usprawnianie żuchwy,
  • usprawnianie języka,
  • usprawnianie podniebienia miękkiego.

Ćwiczenia kształtujące percepcję słuchową obejmują:

  • ćwiczenia kształtujące słuch fizyczny – wysłuchiwanie dźwięków z otoczenia,
  • ćwiczenia kształtujące słuch mowny – różnicowanie głosek, odróżnianie różnych wymówień tej samej głoski, wyodrębnianie sylab i głosek w wyrazach itd.
  • Ćwiczenia artykulacyjne obejmują wypowiadanie pojedynczych głosek, sylab, logatomów oraz wypowiadanie tekstów np. recytacja wierszy.