Pozytywna Dyscyplina - Warsztaty
W dniach 11 i 12 maja odbyły się w naszej szkole szczególne warsztaty - z Pozytywnej Dyscypliny.
We współczesnym społeczeństwie wyzwania rodzicielskie są większe. Zachowania naszych dzieci nijak się mają do standardów wypracowanych w starych, dobrych czasach. Podręczna walizka z metodami wychowawczymi (często z groźbami, krzykami, słownymi przepychankami) po prostu nie działa. Na szczęście przyszłość nie rysuje się w czarnych barwach. Większa świadomość, wiedza oraz zwykła chęć może wyeliminować niektóre z problemów wychowawczych i sprawić, że wychowanie dzieci będzie radosną, wspólną podróżą ku samodzielności naszych pociech.
Pozytywna dyscyplina nie sprawia, że dzieci stają się idealne. Pozytywna dyscyplina pozwala na budowanie więzi z dziećmi i w całej rodzinie oparte na szacunku, współpracy, radości oraz miłości. Proste, logiczne i intuicyjne metody dla rodziców dzieci w każdym wieku, dzięki którym każdy dorosły pomoże dziecku nauczyć się samodyscypliny, odpowiedzialności, współpracy oraz rozwiązywania problemów i wyposażyć dzieci w kompetencje, które pozwolą im na szczęśliwe życie. Do metod tych zalicza się:
1. zrozumienie czterech celów niewłaściwego zachowania,
2. uprzejmość i stanowczość jednocześnie,
3. wzajemny szacunek,
4. błędy jako okazja do nauki,
5. poczucie wspólnoty, czyli odpowiedzialność społeczna,
6. spotkania rodzinne,
7. angażowanie dzieci w rozwiązywanie problemów,
8. zachęta.
Wykorzystywanie powyższych rozwiązań w procesie wychowawczym wymaga od rodziców tylko drobnych zmian w podejściu i przyswojeniu kilku nowych umiejętności, a początkowy wysiłek szybko procentuje. Zmiana podejścia z początku może wydawać się trudna, szczególnie jeśli ograniczają nas stare przyzwyczajenia, lecz kiedy uda się ją przeprowadzić pojawia się pytanie: „Dlaczego nie pomyślałem/-am o tym wcześniej?”
Pomyślmy więc już teraz. To jest ta pora. Pora na zmiany! Pora na nową perspektywę!
Tekst : Marta Gaszczyńska
Z punktu widzenia uczestnika:
Warsztaty bardzo „żywe”. Wiele ćwiczeń. Wcielaliśmy się w role zarówno zbuntowanych nastolatków, jak i surowych rodziców i próbowaliśmy obserwując własne emocje znaleźć złoty środek na komunikowanie się z naszymi pociechami. Dowiedzieliśmy się jakie pochwały są pochwałami konstruktywnymi, i że różnica między powiedzeniem „jestem z Ciebie dumny”, a „powinieneś być z siebie dumny” istnieje i jest znacząca w kwestii rozwoju naszego dziecka.
Wszyscy chcemy, żeby nasze dzieci były pewnymi siebie ludźmi, których porażki nie złamią, a raczej czegoś nauczą i dlatego naprawdę warto wziąć udział w Warsztatach z Pozytywnej Dyscypliny.
Tekst: Małgorzata Radecka-Kohn